דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מערכות מיגון רכב 

מאת    [ 12/10/2008 ]

מילים במאמר: 692   [ נצפה 5119 פעמים ]

תופעת גנבות רכב בישראל היא תופעה נפוצה הגורמת לעליה מתמדת בתעריפי ביטוח רכב. באשר רשויות החוק אינן מצליחות למגר את התופעה, כל שנשאר הוא לנסות ולצמצם את הנזקים ע"י מיגון הרכב. מיותר לציין שגם מערכות המיגון אינן מהוות מכשול ממשי עבור הגנבים ובפועל גם מכוניות ממוגנות עלולות להיגנב.

פוליסות ביטוח רכב מקיף ולעיתים גם פוליסות ביטוח רכב צד ג' המונפקות ע"י חברות הביטוח השונות, מגדירות תנאים המחייבים את המבוטחים למגן את רכיביהם וזאת כתנאי מוקדם ויסודי להסכמתן לבטח את הרכב. חברות הביטוח גם מגדירות מהם המיגונים המחייבים לכל סוג רכב ובדרך כלל, סוגי המיגונים נגזרים מערכו בשוק של הרכב המבוטח.

בשוק קיים מגוון רחב של אמצעי מיגון וברמות תחכום וטכנולוגיות שונות. אמצעי המיגון היותר נפוצים הם בדרך כלל אימובילייזר (משבת מנוע), קודנית (משבת מנוע), מערכת אזעקה היקפית ומערכת איתוראן. עלות התקנת מיגונים לרכב יכולה להסתכם למבוטח ממאות עד אלפי שקלים. עם זאת, במכוניות חדשות חלק מהמיגונים באים כחלק אינטגראלי ברכב ובעיקר במכוניות יוקרה היוצאות ממוגנות במיטב המערכות עוד מקו היצור.

מערכות מיגון אימובילייזר

אימובילייזר (משבת מנוע) הוא מנגנון מיגון אלקטרוני אשר בדרך כלל מגיע כמרכיב סטנדרטי בכל רכב חדש בן זמננו. במכוניות מדגמים ישנים ללא אימובילייזר מובנה, ניתן להוסיף מערכת אימובילייזר חיצונית, אם כי במקרה זה יעילות המערכת כמונעת גנבה תהיה פחותה. מערכת האימובילייזר היא מערכת אלחוטית הכוללת שני מרכיבים עיקריים. מפתח התנעה הכולל שבב אלקטרוני מובנה, ויחידת קליטה המותקנת במחשב ניהול המנוע. כאשר מפתח הרכב מוכנס לחריץ ההתנעה, השבב האלקטרוני שבמפתח ההתנעה שולח אות אלחוטי מוצפן למקלט האימובילייזר שבמחשב ניהול המנוע. עם קבלת האות המוצפן, המקלט מאפשר חידוש הפעלת מערכת הזרקת הדלק ברכב. עם הוצאת המפתח ממקומו, האות האלחוטי שנשלח למקלט נפסק ומערכת הזרקת הדלק נכנסת למצב מושבת.

מערכות מיגון קודנית

הקודנית היא מערכת לאבטחת פעולת האימובילייזר, שתפקידה למנוע אפשרות להתנעת הרכב בעזרת מפתח גנוב. הקודנית הכוללת לוח מקשי מספרים, מתחברת במקביל למערכת האימובילייזר ומחייבת בנוסף לשימוש במפתח ההתנעה (המקודד), גם להקיש קוד מספרי אישי. כלומר, מערכת הזרקת הדלק נדרכת רק אם הוכנס מפתח ההתנעה וגם הוקש הקוד הסודי בקודנית. במקרים רבים, חברות הביטוח מסתפקות במערכת אימובילייזר + קודנית, כמערכת מיגון מספקת לאישור ביטוח רכב למכוניות סטנדרטיות.

מערכת אזעקה

מערכת אזעקה היא מערכת מיגון אלקטרונית, המספקת הגנה היקפית לכל הרכב. בעבר, כאשר חברות הביטוח קבעו שמערכות אזעקה הן בבחינת חובה לאישור ביטוח רכב לכלי רכב, אולם עתה הן מחייבות רק לגבי רכבים יקרי ערך. מערכת האזעקה כוללת מספר מרכיבים בסיסיים (בתלות בדגם ואופציות ההפעלה):

קופסת בקרה מרכזית ממוחשבת – כוללת תכנת ניהול מרכזית, בעזרתה מנוהלות פונקציות המערכת. לקופסה מערך שלם של הזנות, כניסות ויציאות כמפורט:


    • הזנות – מתח הפעלה וסוללת גיבויי, אות דריכה / השבתה ממשדר נייד (מחזיק מפתחות) או דריכה אוטומטי.
    • יציאות – צופר אזעקה, אנטנה לשידור אות רדיו לביפר נייד, הבהוב מנורות, מנעולי דלתות, תא מטען ומכסה מנוע, סגירת חלונות, מנגנוני ניתוק הזרקת דלק והתנעה.
    • כניסות – חיישני פריצה שונים.

מערך חיישני הפריצה - תפקיד מערך החיישנים הוא לספק הגנה היקפית, ע"י משלוח אותות פריצה לקופסת הבקרה המרכזית, אשר מעבדת אותם ומפעילה את האזעקה בהתאם לאירוע:


    • גלאי מפל מתח - מדווח על צריכת זרם הנובעת מהפעלת מערכות (התנעה, מנורות וכ"ו).
    • גלאי נפח / מיקרופון – מדווח על שבירת חלון.
    • גלאי הטיה וזעזועים – מדווח על ניסיון לגרור את הרכב או לפרק גלגל.
    • גלאי פתיחת דלתות / תא מטען – מדווח על פתיחת דלתות, תא מטען או מכסה מנוע.
    • גלאי קצר חשמלי – מונע נטרול המערכת ע"י יצירת קצר חשמלי (בדרך כלל קצר במנורות האזהרה).

מערכת האזעקה נדרכת עם עזיבת הרכב, אם באופן אוטומטי או ע"י הפעלת המשדר הנייד הצמוד למפתחות הרכב. בדרך כלל עוברת כדקה בין הדריכה לתחילת פעולת החיישנים, וזאת כדי לאפשר פינוי רגוע מהרכב.

מערכות מיגון איתוראן

מערכת איתוראן היא מערכת רשתית בפריסה ארצית, להגנה ואיתור כלי רכב. שלא כמו במערכות המיגון האחרות העומדות ברשות עצמן (Stand Alone), רכב הממוגן באיתורן נמצא תחת השגחה מתמדת של מרכז בקרה ארצי מאויש וצוותי סיור הפועלים 24 שעות ביממה. חברות הביטוח מחייבות בעלי רכב יקר ערך או ציי משאיות, למגן את הרכבים באיתוראן כתנאי לאישור ביטוח רכב.

מערכת איתוראן מבוססת על שני מרכיבים עיקריים:


    • ברכב המוגן – חיישני פריצה, מקלט GPS ומשדר אלחוטי המדווח מיקום הרכב למרכז הבקרה.
    • מרכז בקרה ארצי – מקלט לקליטת מצב דווחי מיקום, המוקרנים על גבי מפת ישראל.

כאשר מתקבלת אזעקת גניבה במרכז הבקרה, מיקום הרכב הגנוב מאותר על פי מיקומו במפה, וצוותי הסיור והמשטרה מוזנקים בקשר למרדף, עד לנקודת לכידת הרכב והגנבים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב